Header Ads

Penglibatan SSJB dalam Konsert KPM 2008

BAKAT seni warga pendidikan yang akan ditonjolkan menerusi Konsert Kementerian Pelajaran ke-10 di Dewan Plenary KLCC, pada 14 Mac ini turut mendapat pendedahan peringkat antarabangsa di mana ia akan disaksikan delegasi Menteri Pelajaran Asean yang berada di Malaysia sempena Persidangan Majlis Menteri-Menteri Pelajaran Asia Tenggara dan Mesyuarat Menteri-Menteri Pelajaran Asean.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah, berkenan berangkat menyaksikan konsert itu.

Diana Adha Mohd Abid (paling kanan)- Empat Dara


Konsert tahun ini bertema Gema Gemilang dibahagikan kepada enam segmen persembahan.

Persembahan akan dimulakan di luar dewan oleh 48 pemuzik yang akan memperdengarkan paluan gendang seirama kompang, gendang Cina dan gendang India sebagai simbolik perpaduan bangsa Malaysia bagi menyambut ketibaan tetamu kehormat.

Seterusnya, persembahan dalam dewan yang membabitkan 37 judul lagu akan dimulakan dengan segmen pertama iaitu Persembahan Buka Panggung menampilkan gubahan moden dan tradisional yang mengandungi elemen wayang kulit dan mak yong.

Ia diikuti segmen Gema Warisan iaitu persembahan medley lagu rakyat dan permainan tradisional kanak-kanak serta rentak Melayu dan Gema Lagenda iaitu medley lagu ciptaan dan nyanyian tokoh lagenda seni muzik negara, Tan Sri P Ramlee, Puan Sri Saloma dan M Shariff.

Menerusi Gema Malaysia pula lagu kontemporari Melayu, Cina dan Tamil, iaitu lagu Lelaki Ini, Tong Hua dan Kanavellam, yang menggambarkan keutuhan masyarakat majmuk di Malaysia akan dipersembahkan.



Persembahan medley lagu negara Asia Tenggara turut ditampilkan menerusi segmen Gema Asean bagi meraikan delegasi Menteri Pelajaran Asean yang hadir pada konsert berkenaan. Segmen Gemilang Warisan pula membabitkan persembahan insrumental mengandungi unsur muzik moden dan tradisional sebelum lagu tema konsert Dirgahayu Tuanku dinyanyikan sebagai acara penutup acara berkenaan.

Konsert Kementerian Pelajaran, cetusan idea Datuk Seri Najib Tun Razak semasa menjadi Menteri Pelajaran, diadakan sejak 1997 sebagai pemangkin kepada warga seni muzik di bawah kementerian itu mempamerkan dan menghayati nilai estetika serta profesionalisme ke arah melahirkan masyarakat yang menghargai karya seni.

SSJB turut berjaya menampilkan beberapa bakat besar dalam bidang nyanyian dan muzik. Mereka ialah:

En Ahmad Nazri Nordin (Spark) selaku Ketua Rhythm Section dan Arranger lagu Lelaki Ini, Tong Hua dan Kanavellam.






10 orang pelajar terlibat sebagai krew.


MAZLAN BIN ABDULLAH
MUHD. AMZAR BIN MOHAMED
AMIRRUL AFFIK BIN TUMIAN
NAZREEN HAFIZ BIN AZMAN
MUHD NUR FAIZUDDIN BIN MOHD FUAD
MUHD FIQRY IQMAL BIN MOHD FADZLI
MOHD SHAHRIN BIN SULAINI
QUIZER ALIFF BIN MOHD MOHSIN
MUHD HAZWAN BIN MOHD ZAKI
MUHD NABIL BIN AZAHARI






Tiada ulasan


style="display:block"
data-ad-format="autorelaxed"
data-ad-client="ca-pub-2706160013264603"
data-ad-slot="4282993893">