Perjumpaan TKPPM JPJS bersama Guru Kesenian dan pihak pentadbir
Sebenarnya selepas sahaja solat Tarawih malam tadi, TKPPM ingin bertemu dengan guru-guru kesenian untuk mendapatkan feedback mengenai kurikulum Sekolah Seni. Walaubagaimanapun oleh kerana hanya aku sorang aje yang tinggal maka beliau meminta satu perjumpaan diadakan pada pukul 8.00 pagi di bilik mesyuarat hari ini.
TKPPM telah memberi briefing terhadap senario sekolah seni sekarang di mana nisbah di antara matapelajaran akademik dan pendidikan kesenian adalah 60:40.
Oleh itu satu penstrukturan semula perlu dilakukan untuk mengubahsuai perjalanan sekolah seni ini agar lebih pemberatan diberikan lebih terhadap aktiviti kesenian.
Beberapa cadangan telah dikemukakan oleh beliau di samping guru-guru seni sendiri telah memberikan input kepada beliau terhadap cadangan-cadangan beliau.
Beberapa rasional telah dikemukakan.
Antara cadangannya adalah seperti berikut :
1. Jumlah matapelajaran akademik dikurang kan kepada 6 matapelajaran sahaja
2. Penyusunan jadual waktu dimana dimasukkan kokurikulum, matapelajaran kreativiti, sivik
3. Latihan Kemahiran Individu dimasukkan dalam jadual
4. Aktiviti persembahan
5. Linkages dengan pihak luar.
5. Apresiasi.
Perkara ini tak perlulah diperincikan di dalam blog ini. Cadangan-cadangan ini pun belum lagi diputuskan.
Apapun cadangan-cadangan ini nampaknya lebih baik daripada situasi sekarang ini.
TKPPM telah memberi briefing terhadap senario sekolah seni sekarang di mana nisbah di antara matapelajaran akademik dan pendidikan kesenian adalah 60:40.
Oleh itu satu penstrukturan semula perlu dilakukan untuk mengubahsuai perjalanan sekolah seni ini agar lebih pemberatan diberikan lebih terhadap aktiviti kesenian.
Beberapa cadangan telah dikemukakan oleh beliau di samping guru-guru seni sendiri telah memberikan input kepada beliau terhadap cadangan-cadangan beliau.
Beberapa rasional telah dikemukakan.
Antara cadangannya adalah seperti berikut :
1. Jumlah matapelajaran akademik dikurang kan kepada 6 matapelajaran sahaja
2. Penyusunan jadual waktu dimana dimasukkan kokurikulum, matapelajaran kreativiti, sivik
3. Latihan Kemahiran Individu dimasukkan dalam jadual
4. Aktiviti persembahan
5. Linkages dengan pihak luar.
5. Apresiasi.
Perkara ini tak perlulah diperincikan di dalam blog ini. Cadangan-cadangan ini pun belum lagi diputuskan.
Apapun cadangan-cadangan ini nampaknya lebih baik daripada situasi sekarang ini.
Post a Comment